Ze nemen mij maar zoals ik ben’, zei onlangs een vrouwelijke ondernemer tegen mij.

Ze droeg hoge bruine laarzen ( die ook lekker onder de modder kunnen zitten zei ze) en die ze ook draagt als ze in het bos met haar hond gaat wandelen. Verder een spijkerbroek en beige kabeltrui met een grote col met daarover een bruin leren jasje. Een hele toffe outfit voor inderdaad een herfstwandeling met je hond door de bladeren.

Maar voor een netwerkbijeenkomst waarin jij jezelf presenteert en je bedrijf? Of een afspraak met een potentiele klant? Vanwege privacy laat ik het bedrijf achterwege. Een mantelpakje is voor deze ondernemer niet op zijn plek, maar er is een gulden middenweg. Toch: Zij heeft al ruim 30 jaar een eigen bedrijf en……dat gaat goed! Dus ik zou bijna denken: nou, daar gaat mijn waarheid over een goede eerste indruk, je bent je eigen visitekaartje, what you see is what you get. Want deze ondernemer trekt alleen aan waarin zij zich prettig voelt en is er niet mee bezig wat ze daarmee uitstraalt. En blijkbaar hebben de mensen met wie zij in contact komt daar ook geen boodschap aan.

Dus einde blog? Conclusie: het gaat alleen om de inhoud en niet om jouw uitstraling? Nee! Zeker niet! Waarschijnlijk had je dat ook niet verwacht. En waarom ga ik je uitleggen.

De uitspraak: ze nemen mij maar zoals ik ben, vind ik een hele boeiende. Ben jij alleen maar jezelf als je bruine laarzen, spijkerbroek en een trui draagt ( of soortgelijke kleding)? Zijn dat de enige kledingstukken waarin jij jezelf kan zijn? Draag je dat ook naar een bruiloft of naar een begrafenis? En als manlief je mee uit eten neemt?

Ik verwacht dat je antwoord ‘nee’ is, maar dat je nog steeds zult zeggen ‘ik ga me niet opdoffen en ze nemen mij maar zoals ik ben’.

En hoe is jouw bedrijf dan? Kan ik dat associëren met modder, onopvallend, rommelig en niet willen mee bewegen?

Dat vind ik ook als ik in schoenenzaken kom waar de medewerkers zelf op afgetrapte schoenen lopen. Ik snap wel dat jij er de hele dag op moet lopen en dat comfort dus heel belangrijk is. Maar… jij ( en zeker je schoenen) zijn het visitekaartje van de winkel. Wat zeggen die afgetrapte schoenen over de kwaliteit, de service, de prijs?

Ik vind dat de ondernemer met de bruine laarzen, in een maatschappij waar zoveel keuze is en mensen snel een mening of een verwachting hebben, zij haar bedrijf en zichzelf nog beter neer kan zetten ( een slimme meid is op haar toekomst voorbereidt…) Bijvoorbeeld door een nette donkere spijkerbroek te dragen met een meer donkere trui of blouse. En een enkellaars zonder hak ( en modder). Ik weet zeker dat zij daarin nog helemaal zichzelf kan zijn, maar laat ze wel zien wat haar kwaliteiten zijn en waar haar bedrijf voor staat. Namelijk voor professionaliteit, dat jij je klant serieus neemt, dat je ervaring hebt, dat je geloofwaardig bent.  Je neemt jezelf serieus, je bedrijf en zeker ook je klanten. En jij geeft je ( nieuwe) klanten nog meer service door er verzorgd en professioneel uit te zien. Professioneel op jouw unieke manier!